Wednesday, August 25, 2010

RASUAH DI MALAYSIA


DISEDIAKAN OLEH: IZZAH SYAZWANY BINTI MOHD NASIR
NO.MATRIK : 205150

Pengenalan
Sejak belakangan ini isu mengenai rasuah sering menjadi tajuk utama di semua media massa baik di media cetak mahupun media elektronik. Jenayah rasuah turut dikenali dengan nama lain seperti tumbuk rusuk, sogokan, duit kopi, minyak pelincir, duit bawah meja, hulur, komisyen, angpow, hadiah, dan sebagainya.(Sumber: Laman SPRM) Rasuah dapat ditakrifkan sebagai suatu perbuatan oleh penjawat awam yang menyalahguna kuasanya bagi mendapatkan imbuhan atau ganjaran daripada orang awam. Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, terdapat empat kesalahan rasuah yang utama iaitu meminta atau menerima rasuah, menawar atau memberi rasuah, membuat tuntutan palsu, dan menyalahgunakan jawatan atau kedudukan.

            Antara ciri-ciri rasuah ialah pemberi dan penerima rasuah, orang tengah atau perantara, suka sama suka, sama untung, penuh kerahsiaan dan melibatkan salahguna kuasa (Sumber: Pusat Sumber Rakyat ). Jenayah rasuah jika tidak dibendung akan mengakibatkan berlakunya banyak masalah sosial dalam negara ini kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenyah rasuah dan ketidakadilan akan terus berleluasa.
Puca-Puncanya
Terdapat banyak punca mengapa berlakunya rasuah dalam kalangan masyarakat pada hari ini. Antaranya ialah kelemahan peribadi seseorang itu sendiri. Hal ini dapat digambarkan melalui kurangnya iman dan takwa dalam diri individu tersebut. Seseorang itu tahu bahawa rasuah adalah dilarang oleh agama dan undang-undang, tetapi dilakukan juga dengan seribu satu alasan peribadi. Hal ini termasuk dalam teori “ Technique of Neutralization ” oleh Grisham Sykes dan David Matza. Dalam teori tersebut mereka mengatakan bahawa, “ lakukan rasuah secara rahsia dan tiada siapa yang akan tahu ”. sikap mahu hidup mewah, menunujuk-nunjuk, riak, tamak, ingin cepat kaya dan sebagainya merupakan punca utama kelemahan peribadi seseorang itu.
Selain itu, individu yang mempunyai kepimpinan yang lemah, tidak yakin pada diri sendiri dan mudah dipengaruhi oleh orang lain adalah sangat mudah untuk melakukan rasuah. Mereka mudah disogok dengan pelbagai kemewahan seperti harta benda, wang ringgit, kedudukan dan pangkat. Ada kalanya penerima rasuah dianggap sebagai kerbau dicucuk hidungnya dan mudah patuh dengan kehendak pemberi rasuah. Akibatnya, amalan rasuah menyebabkan masyarakat hilang kepercayaan terhadap individu dan kepimpinan organisasi tersebut.
Juga, kurangnya didikan agama dan didikan moral juga menjadi salah satu punca berlakunya jenayah ini. Individu yang tidak mempunyai iman yang kukuh dan mantap akan mudah terpesong. Golongan seperti ini akan menggunakan kedudukan dan peluang yang ada pada dirinya untuk menerima habuan tanpa berasa bersalah. Dengan tidak memikirkan akibatnya, rasuah menjadi rutin dalam tugas mereka. Malah individu yang terlibat dengan rasuah tidak berasa malu atau takut kepada Allah serta balasannya sama ada di dunia ataupun pada hari akhirat. Oleh yang demikian, pendidikn agama adalah sangat penting bagi setiap individu pada hari ini. Pendidikan seperti ini hendaklah diterapkan sejak kecil lagi, bak kata pepatah,melentur buluh biarlah dari rebungnya. (Sumber : Pusat Sumber Rakyat dan SPRM ).

Kesan-Kesanya
Terdapat beberapa kesan ekoran daripada berlakunya rasuah. Antaranya ialah individu yang terlibat dengan rasuah akan dipandang hina oleh masyarakat. Hal ini demikian kerana rasuah merupakan suatu perbuatan yang sangat dilarang oleh agama. Keluarga mereka juga akan dicemuh dan dipulaukan oleh jiran-jiran. Apabila seseorang menjadikan rasuah sebagai amalan biasa, sudah tentulah amalan ini akan merebak dan mempengaruhi orang lain. Oleh itu, rasuah perlu dibanteras segera supaya tidak memberi kesan buruk terhadap sistem pentadbiran dan sosial negara.
Rasuah juga mengakibatkan kehidupan masyarakat dan birokrasi sistem pemerintahan akan terganggu dan sekali gus menyebabkan imej negara pada mata dunia tercalar. Pentadbiran sesebuah negara juga akan menjadi kucar-kacir. Akibatnya, ia menimbulkan masalah lain seperti kemerosotan ekonomi, pengabaian kepentingan masyarakat dan sebagainya. Seperti, yang berlaku di Filipina yang mencatatkan sejarah kejatuhan kerajaan presiden Marcos dari tampuk kepimpinan disebabkan amalan rasuah yang tidak terbendung. Malahan, hubungan dagangan yang sedia ada juga akan terputus dan ekonomi negara akan terjejas teruk lalu agenda pembangunan negara akan terbantut. Oleh itu, perbuatan rasuah yang bagaikan duri dalam daging hendaklah dibanteras sejak awal lagi. (Sumber : Bual Bicara Bahsa Melayu ).

Langkah-Langkah Mengatasinya
Amalan rasuah jika tidak dibendung akan mengakibat banyak kesan ngatif kepada individu, masyarakat dan negara. Oleh itu, penguatkuasaan undang-undang yang lebih telus haruslah diamalkan. Siasatan dan penguatkuasaan undang-undang perlu dipergiatkan lagi agar masyarakat sedar betapa bahaya dan serius masalah rasuah jika tidak dibenteras dan dibendung untuk keselamatan negara. Selain itu, para pengamal rasuah akan berfikir banyak kali sebelum cuba melakukan rasuah lantaran hukuman berat yang bakal diterima.
            Kerajaan haruslah menerapkan keburukan rasuah ke dalam silibus pendidikan pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah. Sebagai contoh, guru-guru dalam sekolah haruslah sentiasa menggalakkan pelajar-pelajar banyak membaca surat khabar, buku dan majalah untuk mengetahui lebih banyak isu-isu semasa saeperti kes rasuah. Selain itu, sekolah juga haruslah mengadakan kempen-kempen tentang keburukan kes rasuah supaya pelajar dapat memahami secara mendalam tentang rasuah. Dengan itu, ibubapa juga haruslah bekerjasama dengan guru-guru di sekolah dengan meluangkan lebih banyak masa lapang untuk memberi nasihat tentang keburukan rasuah kepada anak-anak mereka, kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya ( Sumber : Pusat Sumber Rakyat ).
Kesimpulan
Kesimpulannya, rasuah merupakan satu jenayah yang tidak boleh dipandang enteng pada masa sekarang. Rasuah merupakan satu perbuatan yang mementingkan diri sendiri dan kerabat sendiri dengan melanggar undang-undang yang dikuatkuasakan. Selain itu, rasuah juga merupakan perbuatan yang merugikan rakyat dan negara. Oleh itu, faktor-faktor yang menyebabkan rasuah dalam kalangan pegawai kerajaan dan pegawai swasta perlulah dikesan dengan awal supaya langkah-langkah yang lebih efektif dapat dilakukan dan diambil untuk membendung gejala tersebut.

No comments:

Post a Comment